Märtha Måås-Fjätterström (MMF) en svensk legend inom textilkonst.

Märtha Måås-Fjätterström (MMF) en svensk legend inom textilkonst.

Förra blogginlägget handlade om att mattan hamnat i fokus. Jag tänkte spinna vidare på detta, men då genom att lyfta fram en av våra Svenska legender inom textilkonst och mattillverkning.

Märta Måås-Fjetterström (MMF), född 1873 i Östergötland, död 1941 i Båstad. Hon var en svensk textilkonstnär vars skapande mönster var huvudsakligen inriktat på mattor men även vävnader. Märtas mönster inspiration kom ifrån gamla Nordiska och Orientaliska legender men hon inhämtade även mycket inspiration ifrån den unika miljön runt Bjärehalvön i Skåne där hon kom att leva större delen av sitt liv.

Märtas första genombrott kom då hon fick visa upp vävnader som ”Staffan Stalledräng” på Stockholmsutställningen och vävnaden ”Sankt Göran och draken” till Baltiska utställningen i Malmö 1914. Ett litet sidospår om just denna vävnad är att den lottades ut på utställningen 1914 och ingen har vetat var den tog vägen. Men på en guidad visning på Märta Måås-Fjetterström ateljén i Båstad för några år sedan visades en reproduktion upp av vävnaden. En person i det guidade sällskapet kände igen vävnaden från en av sina bekantas hem. Ateljén tog kontakt med ägaren, som i och för sig kände till att vävnaden på väggen var gjord av Märta Måås-Fjetterström. Men knappast att den var så unik i sitt slag. Ägaren är en äldre man, som ärvt mattan av sin faster. Det var alltså fastern som vunnit mattan 1914.

gobelang_stalledrang_rkm52-1910_02-704x396

Vävnaden ”Staffan Stalledräng” finns nu att beskåda på Röhsska museet.

644x429(ByMaxScale_TopLeft_Transparent_True_True_Undefined)

Reproduktionen av ”St Göran och Draken” hängandes på Märta Måås -Fjätterströms ateljé i Båstad.

Båda dessa vävnader lockade till sig Ludvig Nobels intresse, och i samband med en stor beställning av mattor från Märta till hans nationalromantiska byggnad Skånegården i Båstad erbjöd han henne att öppna en ateljé på Agardhsgatan en liten bit bort. Väverskor från trakten anställdes till den nya ateljén. Då kom också produktionen framförallt att fokuseras på mattor med Märtas unika mönster. Exempel på mönster ifrån denna tiden är:

trädgårdsmattan

”Svarta Trädgårdsmattan”, klubbades på Sthlm Auktionsverk 2015  för 260 000 kr.

örtagården

”Örtagården” en del av Astra Zenecas konstsamling som auktionerades ut 2013 på Bukowskis.                          Slutpris 183 750 kr.

blå borden

”Blå bården” en stor rölakansmatta 351 x 253 cm. Såld på Bukowskis 2015 för               232 750 kr.

Under hela sin levnadstid fick Märta och hennes ateljé ta emot flera prestigefyllda uppdrag, men det definitiva stora genombrottet kom 1934 med en utställning på Liljevalchs konsthall.

image_db.php

Utställningen på Liljevalchs 1934 fick inget namn men Liljevalchs styrelse kallade den ”en serie utställningar” eftersom det handlade om flera deltagare – Märta själv tillsammans med flera legender som Carl Malmsten, Elsa Gullberg, David Blomberg, Svenskt Tenn och Gefle Porslinsfabrik AB.

Framgångarna på Liljevalchs konsthall gav Märta internationell uppmärksamhet. 1936 ställdes hennes verk ut i en stor utställning på British Museum i London, och 1939 bjuds hon in till Metropolitan Museum of Art i New York.

Ett år efter Märtas död 1941 ombildas ateljén i Båstad till aktiebolag. Detta för att fortsatt kunna förvalta den konstskatt och ateljé som Märta byggt upp. Man anställde då också Barbro Nilsson som konstnärlig ledare, för att bevara konsthantverket och den arbetskrävande processen – från att färga garnerna till själva vävningen.

väv

Nutida interiörbild ifrån Märtas ateljé.

Vid sidan om att fortsatt väva upp Märtas originalmönster skapar man nu också nya mönster, ett som kan nämnas är just skapat av Barbro Nilsson och som så sent som i december 2015 omnämns i The Wall Street Journal som ”Top 5 Interior Design Trends for 2016” http://www.wsj.com/articles/top-5-interior-design-trends-for-2016-1451423833

Gallery Bac Blaarp rug Published Credit: none

1962 design Barbro Nilsson för Märta Måås-Fjetterström.

Bland nutida samarbeten kan nämnas samarbetet med arkitekttrion Claesson Koivisto Rune som resulterade i tre nya rölakansmattor. (Rölakan är en vävteknik där skarvarna mellan färgområderna i mönstret kan göras så att mattan blir oliksidigt eller liksidigt.)

mmfab_bredband_gra_ckr_detalj

”Bredband, grå”, rölakan – detalj. Claesson Koivisto Rune.

 

Med dagens stigande priser på Märtas Måås-Fjetterströms mattor så kan det vara en väl värd investering. Bra att veta dock är att om mattan är signerad MMF är den tillverkad under Märtas dagar, står det däremot AB MMF är den tillverkad efter hennes död, vilket kan påverka priset. 

En liten solskenshistoria att avrunda med är ett avsnitt från Antikrundan nu i februari där en man tagit med sin Märta Måås-Fjätterström (MMF) matta för värdering, får veta att den är värd minst 200 000 kr. Om ni vill titta skrolla fram till slutet. http://www.svtplay.se/video/6089703/antikrundan/antikrundan-sasong-27-avsnitt-3

Vill ni veta mer om Märta Måås-Fjätterström och ateljén i Båstad gå in på följande länk. Märta Måås-Fjätterström

//Chp

 

 

 

 

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.